''Dostępny żłobek'' FEMP.06.05-IP.02-0139/24
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Aktywne Place Zabaw

Aktywne Place Zabaw

Program "Aktywne Place Zabaw 2025"to inicjatywa Ministerstwa Pracy i Politywki Społecznej, skierowana do gmin prowadzacych żlobki lub kluby dzieicęce, mająca na celu modernizację i doposażenie placów zabaw. 

 

 
Celem głównym Programu jest podnoszenie jakości opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
świadczonej przez żłobki i kluby dziecięce.

Cel szczegółowy to poprawa warunków pobytu dzieci w instytucjach w czasie zabaw na
świeżym powietrzu poprzez dofinansowanie przebudowy istniejących placów zabaw lub ich
doposażenie.

Zabawa jest kluczowym kontekstem rozwoju małych dzieci. Szczególnie wartościowa dla
ich rozwoju jest zaś zabawa na świeżym powietrzu, gdzie stale zmieniające się otoczenie
naturalne zachęca do aktywności fizycznej (ściśle powiązanej ze zdrowiem dzieci),
kreatywności i eksploracji. Kontakt z naturą ma również wpływ na regulację emocjonalną
dzieci przyczyniając się do poprawy ich dobrostanu psychicznego oraz potencjał do
kształtowania zachowań prospołecznych. Dlatego też ważne jest, aby organizacja placów
zabaw przy instytucjach opieki uwzględniała potencjał przyrody. Dotyczy to wykorzystania
naturalnych elementów takich jak rośliny, drzewa, woda, ziemia i piasek, które mogą
uzupełniać istniejące konstrukcje na placach zabaw, ale teżstanowić konstrukcje same w sobie.
 
Dotyczy to również ukształtowania terenu, które powinno stanowić
naturalne wyzwania dla dzieci np. wzniesienia zachęcają do wspinania się, oraz różnorodności
naturalnych nawierzchni np. trawa, piasek, które dają możliwość podejmowania przez dzieci
różnych typów aktywności.
 
Plac zabaw powinien też uwzględniać przestrzeń umożliwiającą
dzieciom odpoczynek, tak by (w różnych warunkach pogodowych) mogły same regulować czas
i intensywność udziału w wybranych przez siebie działaniach. Wszystkie te komponenty
wspólnie stanowią środowisko rozwoju dziecka.
 
 
 
 
 
 
Data dodania: 2025-09-25 11:02:49
Data edycji: 2025-09-25 11:11:06
Ilość wyświetleń: 66

“Kiedy śmieje się dziecko śmieje się cały świat"

Janusz Korczak
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej